MojaTunezja.strefa.pl
strona poświęcona Tunezji i krajom arabskim ..
...

Strona Główna

O Stronie

Linki

Współpraca

Księga Gośœci

Kontakt

O Tunezji

Sytuacja polityczna

ŚŒwięta, festiwale

Przed wyjazdem

Podróż

Waluta

Hotele

Wycieczki fakult.

Kafeterie

Kuchnia

Zakupy

Problemy

Turystki

Miasta Tunezji

Douz

Hammamet

Kairouan

Mahdia

Matmata

Monastir

Nabeul

Południe Tunezji

Sidi Bou Said

Sousse

Tozeur i Nefta

Tunis

Wyspa Jerba

Dodatki

Naciągacze z Tunezji

Habibi z Tunezji

Dzisiejsze Tunezyjki

Tunezyjski śœlub

Warunki życia

Gwiazda - Thekra


Prorokowi został objawiony werset dotyczący zakrywania ciała przez kobiety, w celu ochrony muzułmanek przed rozpustnymi ludźmi. Ubiór z czasów przedislamskich nie pozwalał odróżnić kobiet wiernych od niewiernych. Rozpustnicy szkodzili muzułmankom, biorąc je za nieuczciwe, rozwiązłe, lub niewolnice. Te ostatnie były narażone na szykany bardziej niż kobiety wolne, ponieważ ludziom niemoralnym ciągle wydawało się, jak za czasów dżahiliji, że niewolnice to prostytutki. Ponadto w obronie honoru wolnych kobiet stanąłby ktoś z krewnych. Zgodnie z wersetem,po założeniu al-hijabu muzułmanki rozpoznawane były jako osoby czyste i przyzwoite. Quran mówi : "O, Proroku! Powiedz swoim żonom i swoim córkom, i kobietom wierzących, aby upuszczały na siebie ze swych dżilbabów. To jest najodpowiedniejszy sposób, aby nie były obrażane "(Quran 33/59) Quran powiada : "A kobiety starsze, które się już nie spodziewają małżeństwa,nie będą miały grzechu, jeśli zdejmą szaty, jednakże w taki sposób, aby nie ukazywać swych ozdób. Lecz lepiej dla nich, żeby się od tego powściągały" (Quran 24/60)

Z powyższego widać, że według Islamu każda dojrzała muzułmanka powinna nosić określony ubiór, gdyż w przeciwnym razie jest grzeszną. Mówi Allah w Quranie : "Kiedy zdecydował Bóg i Jego Posłaniec jakąś sprawę, to nie godzi się ani wierzącemu, ani wierzącej, aby mieli inny wybór w tej sprawie. A kto nie słucha Boga i Jego Posłańca,ten zbłądzi w sposób oczywisty" (Quran 33/36).

Ozdoby (makijaż, biżuteria)

Islam regulując kwestie ubioru oraz moralnych zachowań nie zapomniał także o ozdobach kobiety. Uwzględniając istnienie ludzi o słabych charakterach, przed którymi należy się zabezpieczyć i nie dawać im powodów do szerzenia zgorszenia, podał warunki dotyczące noszenia ozdób. Pomaga to kobiecie skupić się na odpowiednim pełnieniu roli w społeczeństwie,a nie na zaspokajaniu swojej próżności.

Islam zachęca do czystości i szerzenie piękna, lecz odbywać się to musi w granicach niepozwalających na powstanie pokus. Nie zabronia się człowiekowi korzystania z darów i ozdób danych przez Allaha : "Powiedz! Ktoś uznał za zakazane ozdoby Boga, które on przygotował dla swoich sług, jak i dobre rzeczy pochodzące z Jego zaopatrzenia!"(Quran 7/32)

Islam zna naturę kobiety, jej słabość do upiększania się i pragnienie podobania się mężczyznom. Religia nie zwalcza tego, ale reguluje i skłania do upiększania się dla męża. Celem jest uszlachetnienie gustu społeczeństwa i oczyszczenie pojęcia piękna pojęcia piękna, dlatego niemoralna piękność została odrzucona, a pierwszeństwo zdobyła piękność skromna, gdyż to dzięki niej poprawia się gust i oczyszczają wyobrażenia człowieka. Islam ustanowił pewne warunki do korzystania z ozdób.

Ozdabianie się przez mężczyznę jest dozwolone pod warunkiem zgodności z jego naturą i bez przesady, bowiem o rozrzutnikach mówi Allah : "Zaprawdę,rozrzutni są braćmi szatana, a szatan jest niewdzięczny względem swego Pana"(Quran 17/27). Mężczyznom zabronione jest noszenie złota i jedwabnych ubrań. Pewnego razu Prorok trzymając w lewej ręce złoto, a w prawej jedwab, powiedział : "To jest zabronione mężczyznom mego społeczeństwa". Z tej samej przyczyny Islam zabrania wszystkim korzystania ze złotych i srebrnych naczyń. Kobieta może czynić to, lecz przede wszystkim dla męża,a nie dla innych mężczyzn. Może ozdabiać się w domu, a także na zewnątrz pod warunkiem spełnienia wymienionych wymogów al-hijabu oraz innych podanych niżej.

Wielu uczonych jest zdania, że wychodząc...z domu w ogóle nie powinny stosować kosmetyków zapachowych. Opierając się na hadisach zakazujących kobiecie uperfumowanej wychodzenia do meczetu : "Jeśli któraś z was pójdzie do meczetu, to niech nie dotyka perfum". Inny hadis mówi : "Jeśli któraś podchodzi uperfumowana do grupy mężczyzn, aby poczuli jej zapach to ona jest taka i taka". Prorok mówił ostre słow. W rzeczywistości, jeśli przypatrzymy się hadisom na ten temat to stwierdzimy, że pierwszy z nich dotyczy jedynie zachowania w meczecie, gdzie wierni zbierają się na modlitwę, a zapach perfum mógłby rozpraszać modlących się. Natomiast z drugiego można wnioskować, że określenie kobiety jako niemoralnej, wynika z jej prowokacyjnego zachowania mającego wzbudzić pożądanie. Natomiast używanie perfum przez mężczyznę przebywającego poza domem jest korzystne, szczególnie gdy prowadzi intensywny tryb życia i perfumy zapobiegają nieprzyjemnemu zapachowi. Nawet uperfumowany mężczyzna nie stanowi dla kobiety tak silnej pokusy jak ona dla niego...

Kobiecie nie wolno ozdabiać się w taki sposób, aby jej uroda zwracała uwagę obcych mężczyzn. To samo dotyczy makijażu. Do oczu dopuszczalne jest stosowanie kohlu, nawet specjalnie przy wychodzeniu z domu. Powiedział znany uczony asz-Szałkani : Tego co nie jest stałe jak kohl i temu podobne, zezwolił na używanie go imam Malik i inni uczeni. Co zaś dotyczy noszenia biżuterii przez kobiety, to nie ma żadnego zakazu, a jedynym warunkiem jest przestrzeganie umiaru. Farbowanie włosów jest dozwolone. Prorok powiedział : "najlepszym środkiem farbowania siwych włosów jest dma henna i al-kutm(jemeńska roślina zawierająca barwnik czarny o odcieniu czerwonym)". Mężczyznom też wolno farbować włosy, chociaz niektórzy uczeni zezwalali na używanie jedynie czarnej farby. Al-Hasan,al-Husajn, Dżiarir i inni pozwolili na to tylko podczas dżihadu, by stworzyć u nieprzyjaciela wrażenie,że walczy on z młodszym przeciwnikiem.

Peruki

Są zabronione gdyż podchodzą pod kategorię dodawania włosów do swych naturalnych. Jeżeli jednak kobieta nie ma włosów na głowie, jeżeli jest na przykład łysa, to może użyć peruki aby zasłonić swą skazę, gdyż usuwanie skaz jest dozwolone. Przykładem jest że Prorok (sal allahu 'alejhi ła sallaam) zezwolił mężczyźnie któremu podczas bitwy odcięto nos, aby nosił protezę wykonaną ze złota. Niemniej jednak upiększanie się to nie to samo co usuwanie skaz. Jeżeli chodzi o usuwanie skaz, to nie ma w tym nic złego. Lecz jeżeli nie chodzi o usuwanie skaz, tylko tatuowanie czy depilowanie brwi, to jest to zabronione. Używanie peruki, nawet za zgodą męża, jest także zabronione, gdyż nie można zezwalać na to co Allah zabronił.

Depilowanie brwi

Jest zabronione ponieważ Wysłannik Allaha (sal allahu 'alejhi ła sallaam) przeklął osobę która usuwa włosy z brwi, oraz osobę która na to zezwala.

Depilowanie nóg i innych części ciała

Jest dozwolone.

Obcinanie włosów

Szeich Ibn Baaz powiedział na ten temat: "Nie widzę nic złego w przycinaniu włosów kobiet. Zabronione jest całkowite ich golenie. Nie wolno ich golić (z powodu innego niż choroba), ale można je skrócić. Nie widzę nic w tym złego. Niemniej jednak, powinno się je obciąć w sposób który podoba się tobie i twemu mężowi. Powinniście zgodzić się co do tego. Nie powinno to także być w sposób imitujący kobiety niewierzące. Jeżeli pozostawisz je długie, utrudnia to ich mycie i pielęgnację. Jeżeli włosy są długie i grube i kobieta zetnie je krótko lub ułoży, nie ma nic w tym złego. Może także obciąć część aby upiększyć się dla siebie samej i dla swego męża.

Zapuszczanie paznokci

Jest czymś co sprzeczne jest z Sunną Proroka (sal allahu 'alejhi ła sallaam). Powiedział on : "Istnieje pięć części Fitrah (czystej / dobrej natury) obrzezanie (dla mężczyzn), usuwanie włosów łonowych, przycinanie włsów, obcinanie paznokci i depilowanie włosów z pod pach." Nie jest dozwolone aby je zostawić dłużej niż czterdzieści nocy. Dowodem jest Hadis w którym Anas przekazał: "Zostało nam ustalone, że przycinanie włsów, obcinanie paznokci, usuwanie włosów z pod pach, golenie włosów łonowych, nie powinno być zaniedbane dłużej niż czterdzieści nocy."

Spojrzenie

Następnym krokiem dystansującym kontakty między mężczyzną i kobietą było zakazanie im wszelkich spojrzeń o podłożu seksualnym. W rzeczywistości sam al-hijab, jako ubiór nie wystarczyłby do utrzymania pełnego porządku moralnego. Zgodnie z Quranem : "lecz szata bogobojności jest le" (Quran 7/26) Znaczenie al-hijabu musi być kojarzone w sercu każdego muzułmanina ze znaczeniem wiary. Allah objawił : "Powiedz wierzącym niech spuszczają skromnie spojrzenie i niech zachowują czystość. To dla nich będzie przyzwoitsze. Powiedz wierzącym kobietom, żeby spuszczały skromnie swoje spojrzenie strzegły swojej czystości" (24/30, 31). Słowa te w pierwszej kolejności skierowane są do mężczyzn, gdyż to oni spędzają więcej czasu poza domem i są bardziej impulsywni niż kobiety. Stanowią zatem ważny element utrzymania stabilnego poziomu wiary. Proces ten został szerzej omówiony w tradycji Proroka, wiele jest hadisów zabraniających dwuznacznego spoglądania, które Islam określa jako rodzaj cudzołóstwa.

Prorok powiedział : "Każde oko cudzołoży" oraz : "Oczy cudzołożą a ich cudzołóstwem jest spojrzenie". Dotyczy to spojrzenie na podłożu seksualnym. Uświadamia to muzułmanom, że może być ono narzędziem szatana, chcącego doprowadzić człowieka do grzechu. Prorok rzekł : "Spojrzenie jest zatrutą strzałą ze strzał Iblisa, kto w obawie przed Allahem odrzuci złe spojrzenie, ten pozna w sercu piękny smak wiary". Prorok surowo zakazał muzułmanom pożądliwych spojrzeń, a jeśli ktoś dopuścił się tego grzechu przez słabość swej natury i w jego sercu zaistnieje pożądanie seksualne, to niech zbliży się do swej żony, dzięki czemu odrzuci z serca wszelkie grzeszne myśli. Islam zabrania także spojrzeń jednego mężczyzny na alałrę drugiego tj.od pępka do kolan, oraz kobiecie na inną, również w tych samych granicach. Zakaz ten wzmacnia w muzułmanach poczucie wstydliwości.

Właśnie z tego powodu Prorok nie zalecał wiernym korzystania z łaźni publicznych, a jeśli już zaistniałaby taka konieczność, to muszą przykrywać alałrę. Zwracam uwagę,że oglądanie przez kobietę mężczyzn uprawiających sporty nie jest zabronione pod warunkiem zakrywania przez nich alałry.

Sam Prorok pozwolił Aiszy patrzeć na Abisyńczyków trenujących mieczami w meczecie. Omawiany werset(24/31) mówi także o ochronie czystości przez mężczyzn i kobiety, gdyż jej osiągnięcie jest jednym z najważniejszych celów moralności islamskiej. Dzięki niej bowiem całe społeczeństwo będzie cechowała wewnętrzna czystość. Noszenie al-hijabu nie oznacza uwięzienia kobiety w domu, pozbawienia kontaktów ze światem zewnętrznym. Gdyby taka sytuacja miała miejsce, wówczas nie trzeba by w ogóle mówić o spuszczaniu spojrzenia przez mężczyzn i kobiety.

Ważnym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę jeszcze przed przedstawieniem ozdób kobiety, jest zakazanie uwodzicielskiego poruszania się, gestów oraz mowy, a także dzwonienia łańcuszkami, czy bransoletkami w celu pobudzenia wyobraźni seksualnej mężczyzny : "I niech one nie stąpają tak, aby było wiadomo, jakie ukrywają...ozdoby !!!"

Kobiety przed zesłaniem Islamu, chcąc zwrócić na siebie uwagę rozpustnych mężczyzn specjalnie chodziły dzwoniąc bransoletkami noszonymi na kostkach u nóg. Islam zabronił tego zachowania, ponieważ świadczy o złej intencji i nieprzyzwoitości. Tym bardziej zabronione jest takie postepowanie ze strony mężczyzn. Quran w słowach skierowanych do żon Proroka, ale dotyczących wszystkich muzułmanek mówi : "Nie bądźcie pokorne w słowach, aby nie pożądał was ten, w którego sercu mieszka choroba, mówcie słowa odpowiednie" (Quran 33/32) Jest to kolejny element oddalający muzułmanów od pokuszenia (al-fitha).

Inne Kraje

Afganistan

Algieria

Arabia Saudyjska

Bahrain

Egipt

Irak

Iran

Jemen

Jordania

Kuwejt

Liban

Libia

Maroko

Oman

Somalia

Sudan

Qatar

Zjednoczone Emiraty

O Islamie

Odkryj Islam

Kobieta w Islamie

Miłośœć w Islamie

Małżeństwo w Islamie

Sex w Islamie

Prawo (szariat)

Dodatki

Prawo - wakacje

Tabela frankfurcka

Film, muzyka

Saudyjska miłośœć

Obrzezanie kobiet

Honorowe zabójstwa

copyright by MojaTunezja.strefa.pl